top of page

Varaus-ja peruutusehdot

Hotelli Savonlinnan yleiset varaus- ja peruutusehdot

Yhteystiedot:
Hotelli Savonlinna
Olavinkatu 15, 57130 Savonlinna
hotellisavonlinna.fi
info@hotellisavonlinna.fi


1. Soveltamisala ja erityisehdot
Näitä ehtoja sovelletaan yksittäisten henkilöiden majoitusvarauksiin Hotelli Savonlinnassa,
ellei erityistä sopimusta ole laadittu tai varatun hintatuotteen ehdoissa toisin mainita.
Hotellilla on oikeus käyttää näistä ehdoista poikkeavia erityisehtoja esimerkiksi
erikoistarjousten tai verkkokauppojen kautta tehdyissä varauksissa.
Hotelli pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin, mikäli ne perustuvat arvonlisävero- tai muun
lainsäädännön tai viranomaisten määräämien julkisten maksujen muutoksiin vahvistetun
varauksen jälkeen. Tästä ilmoitetaan asiakkaalle erikseen.

 

2. Varaus ja vahvistus
Varauksen yhteydessä on ilmoitettava nimi, yhteystiedot, saapumis- ja lähtöajankohta sekä
maksutapa. Näiden tietojen tallentamisesta ja käyttämisestä voit lukea lisää
tietosuojaselosteestamme osoitteessa hotellisavonlinna.fi.
Varaus sitoo hotellia, kun se on vahvistettu suullisesti, kirjallisesti (esimerkiksi sähköpostitse) ja kun asiakas on saanut siitä varausnumeron.

 

3. Hotelliin saapuminen ja lähteminen
●Sisäänkirjautuminen (Check-in): Huone on käytettävissä tulopäivänä klo 16.00 alkaen.
mennessä.
●Uloskirjautuminen (Check-out): Huone on luovutettava lähtöpäivänä klo 11.00 mennessä.
Huonetta pidetään varattuna klo 18.00 saakka varaukseen merkittynä saapumispäivänä.
Myöhäisempi saapuminen on vahvistettava ennakkomaksulla tai luottokorttivarmennuksella,
jolloin hotelli pitää huonetta varattuna sinulle.

Saapuminen vastaanoton aukioloaikojen ulkopuolella: Vastaanottomme on
avoinna maanantaista perjantaihin klo 07–16. Varaamme oikeuden muutoksiin
sairastapauksissa ja pakollisissa tilanteissa. Jos saavut näiden aikojen ulkopuolella,
ilmoitathan siitä meille ennakkoon. Lähetämme sinulle avainkoodin, jolla pääset
hotelliin sisälle ja saat noudettua avaimet. Viestissä on myös muut ohjeet. Mikäli
myöhäistä saapumista ei ole vahvistettu tai varausta maksettu ennakkoon, hotellilla
on oikeus peruuttaa varaus ja myydä huone toiselle asiakkaalle klo 18.00 jälkeen.
Jos hotelliin saavutaan sovittuja saapumisaikoja noudattaen, mutta varattua huonetta ei
poikkeustilanteessa ole vapaana, hotellin on ilman lisäkustannuksia autettava varaamaan
lähin mahdollinen vastaavan tasoinen majoitus.

 

4. Varauksen peruutus ja saapumatta jättäminen
Ellei varatun hinnan tai tarjouksen ehdoissa toisin mainita, peruutus on tehtävä viimeistään
tulopäivää edeltävänä päivänä klo 18.00 mennessä.
Mikäli asiakas ei saavu sovitusti eikä ole peruuttanut varaustaan (ns. no-show), hotellilla on
oikeus veloittaa korvauksena ensimmäisen vuorokauden hinta veroineen sekä muut
mahdolliset varaukseen liittyvät lisäpalvelut.
Varauksen peruutukseen on oikeus varausehdoista poiketen kustannuksitta, ja mahdolliset
etukäteen suoritetut maksut voi saada takaisin, jos peruutuksen syynä on oma tai läheisen
vakava sairastuminen, vakava onnettomuus, kuolema tai muu odottamaton ja vakava
tapahtuma (force majeure). Hotellilla on oikeus pyytää luotettava selvitys peruutuksen syystä ja vähentää palautettavasta määrästä mahdolliset käsittelykulut.

 

5. Lähtö ennen sovittua ajankohtaa
Sovittua aikaisemmasta lähdöstä on ilmoitettava hotellille viimeistään lähtöä edeltävänä
päivänä klo 18.00 mennessä. Muussa tapauksessa käyttämättä jääneeltä ajalta voidaan
veloittaa yhden vuorokauden hinta. Lähtö ennen sovittua ajankohtaa voi myös aiheuttaa
muutoksen majoituksen kokonaishintaan.

 

6. Maksut
Hotelli hyväksyy tavallisimmat maksukortit. Hotelli ei ole velvollinen hyväksymään ulkomaan valuuttaa, kuponkeja tai shekkejä.
Jos huonetta ei ole maksettu ennakkoon, se on maksettava hotelliin saavuttaessa tai
viimeistään lähtiessä. Hotellilla on oikeus tehdä varauksen tai sisäänkirjautumisen
yhteydessä veloitus tai ennakkovarmennus maksukortilta. Ennakkomaksuna voidaan
veloittaa varauksen yhteydessä hotellin määrittämä varausmaksu, joka vähennetään
lopullisesta laskusta.
Oleskelun aikana aiheutuvat kustannukset voidaan tarvittaessa veloittaa käytetyltä
maksukortilta. Jos hotelli ei ole tehnyt ennakkovarmennusta, sillä on oikeus periä asiakkaan
sisäänkirjautumisen yhteydessä vakuus lisäpalveluiden käyttämisestä.

 

7. Asiakkaana käyttäytyminen majoitusliikkeessä
Hotellissa noudatetaan hyviä tapoja ja järjestyssääntöjä. Jos näitä sääntöjä rikotaan, voi siitä
seurata välitön hotellista poistaminen. Majoitus ja tilattujen lisäpalveluiden hinta on kuitenkin maksettava, eikä jo suoritetun maksun palauttamista voi vaatia.

 

8. Hotellin vastuu omaisuudestasi
Arvotavaroita voi säilyttää huoneen säilytyslokerossa (mikäli saatavilla) tai hotelli voi
pyynnöstä ottaa säilytettäväksi arvotavaroita. Hotellilla on oikeus periä maksu tavaroiden
säilytyksestä. Jos säilytettäväksi jätettävä omaisuus on poikkeuksellisen arvokasta, on siitä
ilmoitettava hotellille ennen sen säilöön jättämistä. Hotelli voi kieltäytyä ottamasta säilöön
tällaista omaisuutta.
Matkatavaroista vastataan itse, ellei hotelli ole ottanut niitä erikseen säilytettäväksi. Hotelli ei vastaa huoneen säilytyslokerossa tai muuten huoneessa olevasta omaisuudesta.
Hotelli ei vastaa pysäköintialueella olevan kulkuvälineen tai sen sisällä olevan omaisuuden
vahingoittumisesta tai katoamisesta. Alue ei ole valvottu.

 

9. Asiakkaan vastuu vahingosta
Asiakas vastaa tahallaan tai huolimattomuudella aiheuttamistaan vahingoista (kuten
tupakoinnista huoneessa), jonka hän, hänen vieraansa tai lemmikkieläimensä aiheuttavat
huoneelle, hotellin muille tiloille, siellä oleville huonekaluille tai varusteille sekä hotellin muille
asiakkaille tai heidän omaisuudelleen.
Vastuu vahingosta määräytyy yleisten vahingonkorvausta koskevien periaatteiden mukaan.

 

10. Palvelun estäminen
Hotellilla on oikeus jättää varaus vastaanottamatta tai purkaa jo tehty varaus, mikäli asiakas
ei noudata varausehtoja tai jos hotellilla on perusteltu syy epäillä, että toiminta on
lainvastaista tai saattaa aiheuttaa vahinkoa hotellille, sen henkilökunnalle, muille asiakkaille
tai kolmansille osapuolille.

Yritysten ja yhteisöjen ryhmävaraus- ja peruutusehdot

Ryhmävarauksen määritelmä

Ryhmävaraukseksi katsotaan varaus, joka koskee vähintään 5 huonetta ja/tai 10 henkilöä, ja joka tehdään yhdelle laskutettavalle taholle tai nimetylle yhteyshenkilölle.
Ryhmävarauksia voivat tehdä ainoastaan yritykset ja yhteisöt.

Varaus ja vahvistus

Ryhmävaraus tulee voimaan ja on sitova, kun Hotelli Savonlinna on vahvistanut varauksen kirjallisesti (sähköposti riittää). Varausvahvistuksessa ilmoitetaan varauksen ajankohta, huonemäärä, hinnat sekä maksuehdot ja peruutusehdot.

Maksuehdot

Hotelli Savonlinnalla on oikeus periä ryhmävarauksesta 50 %:n suuruinen ennakkomaksu varauksen kokonaisarvosta. Ennakkomaksun eräpäivä ilmoitetaan varausvahvistuksessa.
Loppusumma maksetaan viimeistään 30 vuorokautta ennen saapumista, ellei kirjallisesti toisin sovita.

Peruutusehdot – kesäsesonki (1.6.–31.8.)

Kesäsesongin aikana tehdyillä ryhmävarauksilla ei ole maksutonta peruutusoikeutta.
Mikäli ryhmävaraus peruutetaan kokonaan tai osittain kesäsesongin aikana, Hotelli Savonlinna veloittaa 100 % varauksen kokonaisarvosta.
Huonemäärän tai henkilömäärän pienentäminen katsotaan osittaiseksi peruutukseksi.

Peruutusehdot – kesäsesongin ulkopuolella

  • Peruutus viimeistään 30 vrk ennen saapumista: maksuton

  • Peruutus 29–14 vrk ennen saapumista: 50 % varauksen kokonaisarvosta

  • Peruutus alle 14 vrk ennen saapumista: 100 % varauksen kokonaisarvosta


Saapumatta jättäminen (No-show)

Mikäli ryhmä tai sen osa ei saavu hotelliin eikä varausta ole peruutettu ehtojen mukaisesti, Hotelli Savonlinnalla on oikeus veloittaa 100 % varauksen kokonaisarvosta.

Force majeure

Hotelli Savonlinna ei vastaa peruutuksista tai muutoksista, jotka johtuvat ylivoimaisesta esteestä (esim. viranomaismääräykset tai muut hotellista riippumattomat syyt). Tällaiset tilanteet käsitellään tapauskohtaisesti.

Riitojen ratkaisu

Mahdolliset näistä ehdoista tai ryhmävarauksesta aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli sovintoon ei päästä, riidat käsitellään Savonlinnan käräjäoikeudessa.

Sovellettava laki

Näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia.

Hotelli Savonlinna General Terms and Conditions for Booking and Cancellation

Contact Information:
Hotelli Savonlinna
Olavinkatu 15, 57130 Savonlinna
hotellisavonlinna.fi
info@hotellisavonlinna.fi


1. Scope of Application and Special Conditions
These terms and conditions apply to accommodation bookings for individual persons at
Hotel Savonlinna, unless a special agreement has been made or otherwise stated in the
terms of the booked price product.
The hotel has the right to use special conditions that differ from these terms, for example, in
connection with special offers or bookings made through online stores.
The hotel reserves the right to make price changes if they are based on changes in
value-added tax or other legislation, or in public fees imposed by the authorities after the
booking has been confirmed. The customer will be notified of this separately.


2. Booking and Confirmation
When booking, you must provide your name, contact information, arrival and departure
times, and payment method. You can read more about the storage and use of this
information in our privacy policy at hotellisavonlinna.fi.
A booking is binding on the hotel once it has been confirmed orally, in writing (for example,
by email), and when the customer has received a booking number for it.

 

3. Arrival at and Departure from the Hotel
●Check-in: The room is available from 16:00 (4:00 PM) on the day of arrival.
●Check-out: The room must be vacated by 11:00 (11:00 AM) on the day of departure.
The room will be held until 18:00 (6:00 PM) on the day of arrival as indicated in the booking.
A later arrival must be guaranteed with a prepayment or credit card guarantee, in which case the hotel will hold the room for you.

Arrival outside reception opening hours: Our reception is open Monday to Friday
from 07:00 to 16:00 (7:00 AM to 4:00 PM). We reserve the right to make changes in
case of illness or other compelling situations. If you are arriving outside these hours,
please inform us in advance. We will send you a key code which will give you access
to the hotel and allow you to collect your keys. The message will also contain other
instructions. If a late arrival has not been confirmed or pre-paid, the hotel has the
right to cancel the booking and sell the room to another customer after 18:00 (6:00
PM).
If a guest arrives in accordance with the agreed arrival times, but in an exceptional situation
the booked room is not available, the hotel must, at no extra cost, assist in booking the
nearest possible accommodation of a similar standard.

 

4. Cancellation of Booking and No-Show
Unless otherwise stated in the terms of the booked price or offer, cancellation must be made no later than 18:00 (6:00 PM) on the day preceding the arrival day.
If the customer fails to arrive as agreed and has not cancelled the booking (a "no-show"), the hotel has the right to charge the price of the first night, including taxes, as compensation, as
well as any other additional services related to the booking.
Notwithstanding the booking conditions, a booking may be cancelled without cost, and any
advance payments may be refunded, if the reason for the cancellation is the serious illness,
serious accident, or death of the guest or a close relative, or another unexpected and
serious event (force majeure). The hotel has the right to request reliable proof of the reason
for cancellation and to deduct any handling fees from the amount to be refunded.

 

5. Departure Before the Agreed Date
The hotel must be notified of a departure earlier than the agreed date no later than 18:00
(6:00 PM) on the day preceding the departure. Otherwise, the price of one night may be
charged for the unused time. Departing before the agreed date may also result in a change
to the total price of the accommodation.

 

6. Payments
The hotel accepts the most common payment cards. The hotel is not obligated to accept
foreign currency, vouchers, or cheques.
If the room has not been paid for in advance, it must be paid for upon arrival at the hotel or
at the latest upon departure. The hotel has the right to charge or pre-authorise the payment
card at the time of booking or check-in. A booking fee determined by the hotel may be
charged as a prepayment at the time of booking, which will be deducted from the final bill.
Costs incurred during the stay can be charged to the payment card used, if necessary. If the
hotel has not made a pre-authorisation, it has the right to collect a deposit from the customer at check-in for the use of additional services.

 

7. Guest Conduct at the Accommodation Establishment
Good manners and rules of order must be observed at the hotel. If these rules are violated, it may result in immediate removal from the hotel. However, the price of the accommodation
and any ordered additional services must be paid, and a refund of a payment already made
cannot be demanded.

 

8. The Hotel's Liability for Your Property
Valuables can be stored in the room's safe deposit box (if available) or the hotel can, upon
request, take valuables for safekeeping. The hotel has the right to charge a fee for storing
items. If the property to be left for safekeeping is of exceptional value, the hotel must be
notified before it is left for safekeeping. The hotel may refuse to take such property into its
custody.
You are responsible for your own luggage unless the hotel has separately taken it for
safekeeping. The hotel is not liable for property in the room's safe deposit box or otherwise
in the room. The hotel is not liable for damage to or loss of a vehicle or property inside it in the parking area. The area is not supervised.

 

9. The Guest's Liability for Damage
The guest is liable for any damages caused intentionally or through negligence (such as
smoking in the room) by the guest, their visitor, or their pet to the room, other hotel premises, furniture or equipment therein, as well as to other hotel guests or their property.
Liability for damage is determined in accordance with the general principles of compensation for damages.

 

10. Denial of Service
The hotel has the right to refuse a booking or cancel a booking already made if the customer
does not comply with the booking conditions or if the hotel has a justified reason to suspect
that the activity is unlawful or may cause harm to the hotel, its staff, other customers, or third parties.

Group booking and cancellation terms for companies and organizations

Definition of a Group Booking

A group booking refers to a reservation of at least 5 rooms and/or 10 persons, made for one billing party or a designated contact person.
Group bookings may only be made by companies and organizations.

Reservation and Confirmation

A group booking becomes valid and binding once it has been confirmed in writing by Hotel Savonlinna (email is sufficient). The booking confirmation will specify the dates, number of rooms, rates, as well as the applicable payment and cancellation terms.

Payment Terms

Hotel Savonlinna reserves the right to charge an advance payment of 50 % of the total booking value. The due date of the advance payment will be stated in the booking confirmation.
The remaining balance must be paid no later than 30 days prior to arrival, unless otherwise agreed in writing.

Cancellation Policy – Summer Season (1 June – 31 August)

Group bookings made during the summer season are non-refundable.
In case of full or partial cancellation during the summer season, Hotel Savonlinna will charge 100 % of the total booking value.
Any reduction in the number of rooms or persons is considered a partial cancellation.

Cancellation Policy – Outside the Summer Season

  • Cancellation at least 30 days prior to arrival: no charge

  • Cancellation 29–14 days prior to arrival: 50 % of the total booking value

  • Cancellation less than 14 days prior to arrival: 100 % of the total booking value


No-show

If the group or part of the group fails to arrive at the hotel without cancelling the booking in accordance with these terms, Hotel Savonlinna reserves the right to charge 100 % of the total booking value.

Force Majeure

If the group or part of the group fails to arrive at the hotel without cancelling the booking in accordance with these terms, Hotel Savonlinna reserves the right to charge 100 % of the total booking value.

Dispute Resolution

Any disputes arising from these terms or group bookings shall primarily be resolved through negotiation. If no settlement can be reached, the disputes shall be settled in the Savonlinna District Court, Finland.

Applicable Law

These terms and conditions are governed by Finnish law.

bottom of page